EVALUARE NATIONALA-teste si rezolvari

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Limba şi literatura română

Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL I                                                                                                    (42 de puncte)
Citeşte, cu atenţie, textul dat:  
           Atunci apăru în lucirea făcliei de seu, mişcându-se spre gazdă, un bărbat bărbos cu căciulă şi cu giubea. Barba-i era astâmpărată şi rotunjită de foarfece; râdea cu obraji plini şi bogați de creştin bine hrănit.
         - Eu socot că-i un negustor, hotărî căpitanul Neculai Isac. Hangita îşi cunoscu musteriul şi vocea ei crescu şi scăzu cu desmierdări:
         - Chiar domnia ta eşti, jupâne Damian? Atuncea mai ales eşti binevenit şi te poftesc subt acoperişul nostru. Porunceşte cărăuşilor să tragă peste podeț şi să bage de samă să nu pravale. Să intre sub şandramà, unde ştii că putem închide porțile ca la cetate, si n-ai nicio grijă, chiar dacă ai avea aur în buccele.
          -N-am aur, dragă jupâneasă Ancuța, se apără negustorul râzând.
          - Ştiu, jupâne Damian: trebuie să ai lucru mai scump; de-aceea să fii fără grijă. Pe lângă porți, pe care le cunoşti, avem în popas la focul acesta lume buna care cearcă vinul nou. Am tăiat pui graşi şi-am scos azi din cuptor pâne proaspătă. Toate-or fi pe pofta inimii dumitale, mai ales ştiindu-te că eşti un om căruia îi plac tovărăşiile. Răzăşul Ioniță se amestecă, ridicând vocea:
            -Apoi dacă-i asemenea om dumnealui, noi cu mare plăcere îi găsim loc între noi şi-l poftim cu dragoste la focul nostru.
         - Domnia sa-i comisul Ioniță de la Drăgăneşti, hurui Ancuța ca o hulubită. Iar negustorul se ploconi spre comis şi spre umbrele de la foc.
         - Pentru mine are să fie mare cinste, grăi el, şi vă rog să mă socotiti ca cel mai umilit rob al domniilor voastre. Mai întâi însă caut să-mi pun în rânduială marfa, să văd de hrana vitelor ş-a oamenilor; şi după aceea nimene n-a fi mai bucuros decât mine să guste după mâncare un pahar de vin nou. Căci după cum şi la carte scrie, vinul îndulceşte inima omului şi foloseşte mădularelor lui.
( Mihail Sadoveanu,Negustor lipscan)
A.Scrie, pe foaia de teză, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos :
1.(6p.) Menţionează mijlocul intern de îmbogăţire a vocabularului prin care s-au format cuvintele:bărbos, nostru (acoperişul),binevenit.
barbos=s-a format prin derivate cu sufixul os de la cuvantul de baza barba.
2.(6p.) Explică rolul semnelor de punctuație prezente în secvenţa: -N-am aur, draga jupâneasă Ancuță, se apără negustorul râzând.
-marcheaza discutia dintre doua Persians;prima si a doua virgula izoleaza o constructive incidente de restul textului;punctual arata sfarsitul unei fraze.
3.(6p.) Menționează două trăsături ale genului epic prezente în textul dat.
Textual DAT apartine genului epic.Se caracterizeaza prin prezenta personajelor si a actiunii.Se folosesc ca modalitati de redare are faptelor naratiunea si dialogul.
4.(6p.) Transcrie, din text, două cuvinte care se referă la timpul în care se petrece acțiunea.
"vin nou"-se refera la sfarsitul toamnei
5.(6p.) Explică semnificaţia secvenței: Căci după cum şi la carte scrie, vinul îndulceşte inima omului şi foloseşte mădularelor lui.
Secventa se refera la faptul ca diferite studii publicte in diferite carti sustin ca efectele vinului sung benefice pentru organismul omului,face omul mai bun.
B.(12 puncte) Scrie o compunere, de 15-25 de rânduri, în care să-l caracterizezi pe jupan Dămian. În compunerea ta trebuie:
a).(4p.) să prezinți două procedee/mijloace de caracterizare a personajului prezente în text;
b).(4p.) să ilustrezi aceste trăsături cu exemple din textul dat;
c).(2p.) să ai conţinutul şi stilul adecvate cerinţei formulate;
d). (2p.) să respecţi limita minimă de spaţiu indicată.
SUBIECTUL AL II-LEA                                                                           ( 36 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul următor :
       Înotul este o mișcare de deplasare a oamenilor sau a animalelor prin apă, de obicei fără niciun fel de asistență artificială. Tipurile sau stilurile de înot sunt craul, bras, fluture sau spate.
         Înotul este sportul cel mai eficient în legătura raportului dintre efortul depus și caloriile arse. Vă  ajută enorm în problemele de circulație sau de coloană. Mişcarea în apă poate reduce şi durerile încheieturilor, creşte rezistența recardio-pulmonară; stimulează circulația sangvină; contribuie la menținerea unei tensiuni arteriale stabile; reduce riscul bolilor cardiovasculare;  dezvoltă majoritatea grupelor musculare (mai mult de doua treimi din intreaga suprafața musculară); întăreşte ligamentele articulare, prevenind posibilele leziuni; îmbunătateşte postura corporală; dezvoltă flexibilitatea; generează stări de bine, pozitive; ajută la îmbunătătirea stărilor de anxietate şi ameliorează simptomele de depresie;  relaxează muşchii după stresul unei zile obositoare; stimulează creşterea şi dezvoltarea fizică şi psihică; îmbunătăteşte dezvoltarea psihomotorie.
(Wikipedia.ro)
A.Pe foaia de examen scrie răspunsul pentru fiecare cerinţă de mai jos:
1.(4p.) Formulează câte un enunţ în care să numeşti următoarele elemente care privesc articolul citat:
- definiția înotului;
 -tipurile de înot.
2.(4p.) Precizează două dintre beneficiile pe care le oferă înotul.
3.(4p.) Menţionează valoarea morgologică a fiecăruia dintre cuvintele subliniate din secvența:  Înotul este o mișcare de deplasare a oamenilor sau a animalelor prin apă, de obicei fără niciun fel de asistență artificială.
4.(4p.) Numeşte funcţia sintactică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa: Mişcarea în apă poate reduce şi durerile încheieturilor, creşte rezistența recardio-pulmonară; stimulează circulația sangvină; contribuie la menținerea unei tensiuni arteriale stabile; reduce riscul bolilor cardiovasculare…
5.(4p.) Realizează expansiunea părții de propoziție subliniate într-o propoziție subordonată corespunzătoare. Numeşte-o!  Înotul este sportul cel mai eficient în legătura raportului dintre efortul depus și caloriile arse.
6.(4p.) Alcătuieşte o frază conţinând propoziţie subordonată predicativă introdusă prin adverbul relativ unde.

B.(12 puncte) Scrie o compunere de 10-15 rânduri în care să-ți exprimi opinia despre  necesitatea  practicarii unui sport.În compunerea ta, trebuie:
a).(4p.) să numeşti două dintre avantajele/dezavantajele practicării unui sport de catre elevi;
b).(4p.) să ilustrezi beneficiile cu exemple potrivite din text;
c).(2p.) să ai conţinutul şi stilul adecvate cerinţei formulate;
d).(2p.) să te încadrezi în limita de spaţiu indicată.


NOTĂ!  Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei - 1 punct; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2  puncte; ortografia - 3 puncte; punctuaţia - 2 puncte; aşezarea corectă în pagină, lizibilitatea - 2 puncte).  


EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Limba şi literatura română

• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL I                                                                                              (42 de puncte)
Citeşte, cu atenţie, textul dat: 
S-a înserat. Uşor se-nalță fumul
De prin ogeaguri către bolta vastă,
Domol coboară turma de pe coastă,
Umplând cu larma de talange drumul.
Blând, florile, în liniştea lor castă,
Îşi  dăruiesc văzduhului parfumul,
Şi  noaptea-şi cerne peste toate scrumul...
Ici-colo numai licare-o fereastră...
Un clopot plânge-o clipă, şi-apoi tace...
Luceafărul în alba-i strălucire
Răsare sus... Şi-atâta sfântă pace
Domneşte-acuma peste-ntreaga fire,
Ca sufletul aripile-şi desface
Ca să se piardă în nemărginire...
(Ştefan Octavian Iosif, Înserare


A.Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos :
1.(6p.) Selectează din text trei cuvinte care conțin diftongi diferiți.
2.(6p.) Explică rolul cratimei în structura se-nalță.
3.(6p.) Selectează două imagini artistice diferite din textul dat.
4. (6p.) Menționează mijlocul de îmbogățire a vocabularului prin care s-au format următoarele cuvinte: Domol, desface, nemărginire.
5.(6p.) Explică semnificaţia ultimelor două versuri.

B. (12 puncte) Scrie o compunere, de 10-15 de rânduri, în care să argumentezi că fragmentul citat aparține genului liric. În compunerea ta trebuie:
a)(4p.) să precizezi patru caracteristici ale genului liric şi să le exemplifici pe baza operei citate;
b)(4p.) să identifici semnificațiile a două mijloace/procedee artistice utilizate;
c)(2p.) să ai o structură adecvată tipului de text şi cerinței formulate;
d) (2p.) să respecţi limita minimă de spaţiu indicată.

SUBIECTUL AL II-LEA                                                                                ( 36 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul următor :
          În mijlocul Pacificului de Sud, la 4.025 de kilometri distanţă de coasta de vest a Americii de Sud şi la 4.185 de kilometri de Tahiti, se află cea mai izolată fâşie de pământ locuită de oameni: un triunghi misterios, format din 163 kilometri pătraţi de rocă vulcanică, cunoscut sub numele de Insula Paştelui.                                                                                                               
         Numele i-a fost dat de Jakob Roggeveen, amiralul olandez care a zărit-o în duminica de Paşte a anului 1722, însă insula a purtat cel puţin alte două nume. Localnicii îi spuneau Rapa Nui – marea Rapa – în comparaţie cu insula Rapa, ce se întindea pe o suprafaţă mai mică. Legenda spune că atunci când primii oameni au ajuns pe insulă, regele acestora i-a dat numele Te-Pito-o-te-Henua, adică „buricul Pământului”. Cea mai interesantă descoperire a exploratorilor olandezi a devenit celebră în întreaga lume: statuile gigantice, din piatră, situate de-a lungul insulei. Sutele de statui ce se găseau în aproximativ 50 de situri de-a lungul insulei i-au şocat pe exploratorii olandezi, care credeau că descoperiseră o populaţie primitivă şi nu înţelegeau cum ar fi putut aceasta să realizeze misterioasele statui. Locuitorii insulei nu cunoşteau tehnologia roţii, nu aveau instrumente din metal şi nici animale cu care să lucreze pământul.
           In prezent, tot mai mulţi turişti sosesc pentru a admira acest loc unic de pe Terra. Rapa Nui este astăzi un parc natural naţional, fiind inclus în Patrimoniul Mondial al UNESCO. Printre atracţiile de astăzi ale insulei se numără misterioasele statui moai, numeroasele peşteri şi apele cristaline căutate de pasionaţii de scuba diving. Locuitorii de astăzi ai Insulei Paştelui sunt mândri de istoria şi cultura lor, organizând în fiecare an, în luna februarie, festivalul Tapati Rapa Nui. În cadrul acestuia localnicii îşi arată talentele de artizani, gătind, sculptând şi pictându-se pe corp în stil tradiţional polinezian.                                                                                                                                        
                                                                                                                       (Descopera.ro)
A.Pe foaia de examen scrie răspunsul pentru fiecare cerinţă de mai jos:
1.(4p.) Formulează câte un enunţ în care să numeşti următoarele elemente care privesc articolul citat:
- locul unde se află Insula Paştelui;
 - numele pe care le-a purtat insula.
2.(4p.) Precizează motivul prin care insula a devenit celebră în întreaga lume.
3.(4p.) Menţionează valoarea morfologică a fiecăruia dintre cuvintele subliniate din secvența:             În prezent, tot mai mulţi turişti sosesc pentru a admira acest loc unic de pe Terra.
4.(4p.) Numeşte funcţia sintactică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa: Locuitorii de astăzi ai Insulei Paştelui sunt mândri de istoria şi cultura lor, organizând în fiecare an, în luna februarie, festivalul Tapati Rapa Nui.
 5.(4p.) Alcătuieşte două enunţuri în care substantivul INSTRUMENTE să fie atribut substantival genitival, respectiv nume predicativ.
6.(4p.) Realizează schimbarea valorii morfologice(conversiunea)pentru cuvântul :VERDE(2 enunţuri).

B.(12 puncte) Scrie o compunere de 10-15 rânduri în care să-ți exprimi opinia despre călătorie.În compunerea ta trebuie:
a).(4p.) să numeşti două dintre avantajele/dezavantajele călătoriei;
b).(4p.) să ilustrezi avantajele/dezavantajele acesteia prin exemple evidențiate de experiențe personale sau imaginare;
c).(2p.) să ai conţinutul şi stilul adecvate cerinţei formulate;
d).(2p.) să te încadrezi în limita de spaţiu indicată.


NOTĂ!  Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei - 1 punct; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2  puncte; ortografia - 3 puncte; punctuaţia - 2 puncte; aşezarea corectă în pagină, lizibilitatea - 2 puncte).  

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Valori morfologice şi funcţii sintactice

Caracterizarea personajului Florin din textul literar"Florin scrie un roman"de Mircea Cartarescu

Virgula, cateva reguli de utilizare