EVALUARE NATIONALA-teste si rezolvari
EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU
ELEVII CLASEI A VIII-A
Limba şi literatura română
• Toate subiectele sunt
obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
Citeşte, cu atenţie, textul dat:
Atunci apăru în lucirea făcliei de seu, mişcându-se spre gazdă, un
bărbat bărbos cu căciulă şi cu giubea. Barba-i era astâmpărată şi rotunjită de
foarfece; râdea cu obraji plini şi bogați de creştin bine hrănit.
- Eu
socot că-i un negustor, hotărî căpitanul Neculai Isac. Hangita îşi cunoscu
musteriul şi vocea ei crescu şi scăzu cu desmierdări:
- Chiar domnia ta eşti, jupâne Damian?
Atuncea mai ales eşti binevenit şi te poftesc subt acoperişul nostru.
Porunceşte cărăuşilor să tragă peste podeț şi să bage de samă să nu pravale. Să
intre sub şandramà, unde ştii că putem închide porțile ca la cetate, si n-ai
nicio grijă, chiar dacă ai avea aur în buccele.
-N-am
aur, dragă jupâneasă Ancuța, se apără negustorul râzând.
- Ştiu, jupâne Damian: trebuie să ai lucru mai scump; de-aceea să fii fără grijă. Pe lângă porți, pe care le cunoşti, avem în popas la focul acesta lume buna care cearcă vinul nou. Am tăiat pui graşi şi-am scos azi din cuptor pâne proaspătă. Toate-or fi pe pofta inimii dumitale, mai ales ştiindu-te că eşti un om căruia îi plac tovărăşiile. Răzăşul Ioniță se amestecă, ridicând vocea:
- Ştiu, jupâne Damian: trebuie să ai lucru mai scump; de-aceea să fii fără grijă. Pe lângă porți, pe care le cunoşti, avem în popas la focul acesta lume buna care cearcă vinul nou. Am tăiat pui graşi şi-am scos azi din cuptor pâne proaspătă. Toate-or fi pe pofta inimii dumitale, mai ales ştiindu-te că eşti un om căruia îi plac tovărăşiile. Răzăşul Ioniță se amestecă, ridicând vocea:
-Apoi dacă-i asemenea om dumnealui, noi cu
mare plăcere îi găsim loc între noi şi-l poftim cu dragoste la focul nostru.
-
Domnia sa-i comisul Ioniță de la Drăgăneşti, hurui Ancuța ca o hulubită. Iar
negustorul se ploconi spre comis şi spre umbrele de la foc.
-
Pentru mine are să fie mare cinste, grăi el, şi vă rog să mă socotiti ca cel
mai umilit rob al domniilor voastre. Mai întâi însă caut să-mi pun în rânduială
marfa, să văd de hrana vitelor ş-a oamenilor; şi după aceea nimene n-a fi mai
bucuros decât mine să guste după mâncare un pahar de vin nou. Căci după cum şi
la carte scrie, vinul îndulceşte inima omului şi foloseşte mădularelor lui.
( Mihail Sadoveanu,Negustor lipscan)
A.Scrie, pe foaia de teză, răspunsul pentru
fiecare dintre cerinţele de mai jos :
1.(6p.) Menţionează mijlocul intern de îmbogăţire a vocabularului prin care
s-au format cuvintele:bărbos, nostru
(acoperişul),binevenit.
barbos=s-a format prin derivate cu sufixul os de la cuvantul de baza barba.
barbos=s-a format prin derivate cu sufixul os de la cuvantul de baza barba.
2.(6p.) Explică rolul semnelor de punctuație prezente
în secvenţa: -N-am aur, draga jupâneasă Ancuță, se apără
negustorul râzând.
-marcheaza discutia dintre doua Persians;prima si a doua virgula izoleaza o constructive incidente de restul textului;punctual arata sfarsitul unei fraze.
-marcheaza discutia dintre doua Persians;prima si a doua virgula izoleaza o constructive incidente de restul textului;punctual arata sfarsitul unei fraze.
3.(6p.) Menționează două
trăsături ale genului epic prezente în textul dat.
Textual DAT apartine genului epic.Se caracterizeaza prin prezenta personajelor si a actiunii.Se folosesc ca modalitati de redare are faptelor naratiunea si dialogul.
Textual DAT apartine genului epic.Se caracterizeaza prin prezenta personajelor si a actiunii.Se folosesc ca modalitati de redare are faptelor naratiunea si dialogul.
4.(6p.) Transcrie,
din text, două cuvinte care se referă la timpul în care se petrece acțiunea.
"vin nou"-se refera la sfarsitul toamnei
"vin nou"-se refera la sfarsitul toamnei
5.(6p.) Explică semnificaţia secvenței: Căci după cum şi la carte
scrie, vinul îndulceşte inima omului şi foloseşte mădularelor lui.
Secventa se refera la faptul ca diferite studii publicte in diferite carti sustin ca efectele vinului sung benefice pentru organismul omului,face omul mai bun.
B.(12 puncte) Scrie o compunere, de
15-25 de rânduri, în care să-l caracterizezi pe jupan Dămian. În compunerea ta trebuie:
a).(4p.) să prezinți două procedee/mijloace de caracterizare a personajului
prezente în text;
b).(4p.) să ilustrezi aceste trăsături cu exemple din textul dat;
c).(2p.) să ai conţinutul şi stilul adecvate cerinţei formulate;
d). (2p.) să
respecţi limita minimă de spaţiu indicată.
SUBIECTUL
AL II-LEA
( 36 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul următor :
Înotul este o mișcare de deplasare a oamenilor sau a animalelor prin apă,
de obicei fără niciun fel de asistență artificială. Tipurile sau stilurile de
înot sunt craul, bras, fluture sau spate.
Înotul
este sportul cel mai eficient în legătura raportului dintre efortul depus și
caloriile arse. Vă ajută enorm în
problemele de circulație sau de coloană. Mişcarea în apă poate reduce şi
durerile încheieturilor, creşte rezistența recardio-pulmonară; stimulează
circulația sangvină; contribuie la menținerea unei tensiuni arteriale stabile;
reduce riscul bolilor cardiovasculare;
dezvoltă majoritatea grupelor musculare (mai mult de doua treimi din
intreaga suprafața musculară); întăreşte ligamentele articulare, prevenind
posibilele leziuni; îmbunătateşte postura corporală; dezvoltă flexibilitatea;
generează stări de bine, pozitive; ajută la îmbunătătirea stărilor de anxietate
şi ameliorează simptomele de depresie;
relaxează muşchii după stresul unei zile obositoare; stimulează
creşterea şi dezvoltarea fizică şi psihică; îmbunătăteşte dezvoltarea
psihomotorie.
(Wikipedia.ro)
A.Pe foaia de examen
scrie răspunsul pentru fiecare cerinţă de mai jos:
1.(4p.)
Formulează câte un enunţ în care să numeşti următoarele elemente care privesc
articolul citat:
- definiția înotului;
-tipurile de înot.
2.(4p.) Precizează două dintre
beneficiile pe care le oferă înotul.
3.(4p.) Menţionează valoarea
morgologică a fiecăruia dintre
cuvintele subliniate din secvența: Înotul este
o mișcare de deplasare a oamenilor sau a animalelor prin apă, de obicei fără niciun fel de
asistență artificială.
4.(4p.) Numeşte funcţia sintactică pentru fiecare dintre cuvintele
subliniate din secvenţa: Mişcarea în apă poate reduce şi durerile încheieturilor,
creşte rezistența recardio-pulmonară; stimulează circulația sangvină;
contribuie la menținerea unei tensiuni arteriale stabile; reduce riscul
bolilor cardiovasculare…
5.(4p.) Realizează expansiunea părții de propoziție
subliniate într-o propoziție subordonată corespunzătoare. Numeşte-o! Înotul este sportul cel mai eficient în legătura raportului
dintre efortul depus și caloriile arse.
6.(4p.) Alcătuieşte o frază conţinând propoziţie
subordonată predicativă introdusă prin adverbul relativ unde.
B.(12 puncte) Scrie o compunere de 10-15 rânduri în care să-ți
exprimi opinia despre necesitatea practicarii unui sport.În compunerea ta,
trebuie:
a).(4p.) să numeşti două dintre avantajele/dezavantajele practicării unui
sport de catre elevi;
b).(4p.) să ilustrezi beneficiile cu exemple potrivite din text;
c).(2p.) să ai conţinutul şi stilul adecvate cerinţei formulate;
d).(2p.) să te încadrezi în limita de spaţiu
indicată.
NOTĂ! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor
nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări
(unitatea compoziţiei - 1 punct;
coerenţa textului – 2 puncte; registrul
de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2
puncte; ortografia - 3 puncte; punctuaţia - 2 puncte; aşezarea corectă în pagină,
lizibilitatea - 2 puncte).
EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Limba şi literatura română
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
Citeşte, cu atenţie, textul dat:
S-a înserat. Uşor se-nalță
fumul
De prin ogeaguri către
bolta vastă,
Domol coboară turma de
pe coastă,
Umplând cu larma de
talange drumul.
Blând, florile, în
liniştea lor castă,
Îşi dăruiesc văzduhului parfumul,
Şi noaptea-şi cerne peste toate scrumul...
Ici-colo numai licare-o
fereastră...
Un clopot plânge-o
clipă, şi-apoi tace...
Luceafărul în alba-i strălucire
Răsare sus... Şi-atâta
sfântă pace
Domneşte-acuma
peste-ntreaga fire,
Ca sufletul aripile-şi
desface
Ca să se piardă în nemărginire...
(Ştefan Octavian Iosif, Înserare
A.Scrie, pe foaia de
examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos :
1.(6p.) Selectează din text trei cuvinte care conțin
diftongi diferiți.
2.(6p.) Explică rolul
cratimei în structura se-nalță.
3.(6p.) Selectează
două imagini artistice diferite din textul dat.
4. (6p.) Menționează
mijlocul de îmbogățire a vocabularului prin care s-au format următoarele
cuvinte: Domol, desface,
nemărginire.
5.(6p.) Explică
semnificaţia ultimelor două versuri.
B. (12 puncte) Scrie o compunere, de 10-15 de rânduri, în
care să argumentezi că fragmentul citat aparține genului liric. În compunerea ta trebuie:
a)(4p.) să precizezi patru
caracteristici ale genului liric şi să le exemplifici pe baza operei citate;
b)(4p.) să identifici semnificațiile a
două mijloace/procedee artistice utilizate;
c)(2p.) să ai o structură adecvată
tipului de text şi cerinței formulate;
d)
(2p.) să respecţi limita minimă de spaţiu indicată.
SUBIECTUL
AL II-LEA
( 36 de puncte)
Citeşte cu atenţie
textul următor :
În mijlocul Pacificului de
Sud, la 4.025 de kilometri distanţă de coasta de vest a Americii de Sud şi la
4.185 de kilometri de Tahiti, se află cea mai izolată fâşie de pământ locuită
de oameni: un triunghi misterios, format din 163 kilometri pătraţi de rocă
vulcanică, cunoscut sub numele de Insula Paştelui.
Numele i-a fost dat de Jakob Roggeveen, amiralul olandez
care a zărit-o în duminica de Paşte a anului 1722, însă insula a purtat cel
puţin alte două nume. Localnicii îi spuneau Rapa Nui – marea Rapa – în
comparaţie cu insula Rapa, ce se întindea pe o suprafaţă mai mică. Legenda
spune că atunci când primii oameni au ajuns pe insulă, regele acestora i-a dat
numele Te-Pito-o-te-Henua, adică „buricul Pământului”. Cea mai interesantă
descoperire a exploratorilor olandezi a devenit celebră în întreaga lume:
statuile gigantice, din piatră, situate de-a lungul insulei. Sutele de statui
ce se găseau în aproximativ 50 de situri de-a lungul insulei i-au şocat pe
exploratorii olandezi, care credeau că descoperiseră o populaţie primitivă şi
nu înţelegeau cum ar fi putut aceasta să realizeze misterioasele statui.
Locuitorii insulei nu cunoşteau tehnologia roţii, nu aveau instrumente din
metal şi nici animale cu care să lucreze pământul.
In prezent, tot mai mulţi turişti
sosesc pentru a admira acest loc unic de pe Terra. Rapa Nui este astăzi un parc
natural naţional, fiind inclus în Patrimoniul Mondial al UNESCO. Printre
atracţiile de astăzi ale insulei se numără misterioasele statui moai, numeroasele peşteri şi apele cristaline căutate de
pasionaţii de scuba diving. Locuitorii de astăzi ai Insulei Paştelui sunt
mândri de istoria şi cultura lor, organizând în fiecare an, în luna februarie,
festivalul Tapati Rapa Nui. În cadrul acestuia localnicii îşi arată talentele
de artizani, gătind, sculptând şi pictându-se pe corp în stil tradiţional
polinezian.
(Descopera.ro)
A.Pe
foaia de examen scrie răspunsul pentru fiecare cerinţă de mai jos:
1.(4p.) Formulează câte un enunţ în care să numeşti
următoarele elemente care privesc articolul citat:
- locul unde se află Insula Paştelui;
- numele pe care le-a purtat insula.
2.(4p.) Precizează motivul prin care insula a
devenit celebră în întreaga lume.
3.(4p.) Menţionează valoarea morfologică a fiecăruia dintre cuvintele subliniate
din secvența: În
prezent, tot mai mulţi turişti sosesc
pentru a admira acest loc unic de pe Terra.
4.(4p.) Numeşte
funcţia sintactică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa: Locuitorii de astăzi ai Insulei Paştelui sunt
mândri de istoria şi cultura lor, organizând în fiecare an, în luna
februarie, festivalul Tapati Rapa Nui.
5.(4p.) Alcătuieşte două enunţuri în care substantivul INSTRUMENTE să fie atribut substantival genitival, respectiv nume predicativ.
6.(4p.) Realizează schimbarea valorii morfologice(conversiunea)pentru cuvântul :VERDE(2 enunţuri).
B.(12 puncte) Scrie o compunere de
10-15 rânduri în care să-ți exprimi opinia despre călătorie.În compunerea ta
trebuie:
a).(4p.)
să numeşti două dintre avantajele/dezavantajele călătoriei;
b).(4p.)
să ilustrezi avantajele/dezavantajele acesteia prin exemple evidențiate de
experiențe personale sau imaginare;
c).(2p.) să ai conţinutul şi stilul
adecvate cerinţei formulate;
d).(2p.) să te încadrezi
în limita de spaţiu indicată.
NOTĂ! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor
nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru redactarea
întregii lucrări (unitatea compoziţiei - 1 punct; coerenţa textului – 2
puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate
conţinutului – 2 puncte;
ortografia - 3 puncte; punctuaţia - 2 puncte; aşezarea corectă în pagină,
lizibilitatea - 2 puncte).
Comentarii
Trimiteți un comentariu