Caracterizarea personajului Florin din textul literar"Florin scrie un roman"de Mircea Cartarescu
(pentru Cali)
Opera literara „Florin scrie un roman” se constituie din trei secvente
narative, avându-se în vedere ceea ce se povesteste si relatia dintre
autor, narator si personaj.
narative, avându-se în vedere ceea ce se povesteste si relatia dintre
autor, narator si personaj.
Prima secventa narativa ne transpune într-o lume legendara, de epoca,
Amintindu-ne de lumea povestilor sadoveniene, luând în considerare
timpul îndepartat din vremea lui Sturza Voda, când se petrec
întâmplarile si atmosfera de epoca realizata printr-o abundenta de
arhaisme si regionalisme.Naratorul relateaza întâmplari palpitante din viata plina de ispravi
vitejesti a haiducului Florea. Personajele si întâmplarile fiind
fabuloase, fragmentul poate fi intitulat si „Ispravile lui Florea
haiducul” sau „Fragment de roman haiducesc”.
Amintindu-ne de lumea povestilor sadoveniene, luând în considerare
timpul îndepartat din vremea lui Sturza Voda, când se petrec
întâmplarile si atmosfera de epoca realizata printr-o abundenta de
arhaisme si regionalisme.Naratorul relateaza întâmplari palpitante din viata plina de ispravi
vitejesti a haiducului Florea. Personajele si întâmplarile fiind
fabuloase, fragmentul poate fi intitulat si „Ispravile lui Florea
haiducul” sau „Fragment de roman haiducesc”.
secventa a-2-a~
Tocmai când cititorul traieste intens întâmplarile, imaginându-si ca
povestea continua cu alte ispravi vitejesti ale haiducului, naratorul
trece la alta secventa narativa folosind insertia, iar înlantuirea
secventelor se face prin sintagma: „fara sa banuiasca nici o clipa
adevarul, ca nu traieste în realitate ci într-un caiet patat cu
margarina si dulceata”.
povestea continua cu alte ispravi vitejesti ale haiducului, naratorul
trece la alta secventa narativa folosind insertia, iar înlantuirea
secventelor se face prin sintagma: „fara sa banuiasca nici o clipa
adevarul, ca nu traieste în realitate ci într-un caiet patat cu
margarina si dulceata”.
Descoperim astfel ca întâmplarile din prima secventa sunt fictive, ele
constituind pagini de veritabila literatura.
constituind pagini de veritabila literatura.
Plasate într-un timp modern, secolul al-XX-lea, secolul informaticii
si a exploziei de informatie, intâmplarile curg în aceeasi succesiune,
dar atmosfera este realizata cu un limbaj artistic adecvat: argon si
neologisme.
si a exploziei de informatie, intâmplarile curg în aceeasi succesiune,
dar atmosfera este realizata cu un limbaj artistic adecvat: argon si
neologisme.
Florin, narator si personaj, apare în doua ipostaze: scriitor al
romanului haiducesc, scris în caietul patat cu margarina si dulceata,
fiind în stare sa-si imagineze aventur palpitante ca un scriitor
adevarat.În camera lui exclama „marfa!”, când reciteste pasajul cu
navalirea calului. Este nerabdator sa se întâlneasca cu gasca lui la
magazinul din colt unde ies cu rolele si palavragesc.
romanului haiducesc, scris în caietul patat cu margarina si dulceata,
fiind în stare sa-si imagineze aventur palpitante ca un scriitor
adevarat.În camera lui exclama „marfa!”, când reciteste pasajul cu
navalirea calului. Este nerabdator sa se întâlneasca cu gasca lui la
magazinul din colt unde ies cu rolele si palavragesc.
Idiotii lui de prieteni au încercat si ei sa faca un S.F. dar n-au
reusit decât sa-i vopseasca pe extraterestri în toate culorile, sa le
faca coarne si antene.
reusit decât sa-i vopseasca pe extraterestri în toate culorile, sa le
faca coarne si antene.
A-II-a ipostaza a personajului este ceea de copil al epocii moderne.
Se aseaza la computer si se joaca cel mai „tare” joc, „Duke”.
Se aseaza la computer si se joaca cel mai „tare” joc, „Duke”.
Îl fascineaza acest joc, asa cum îl fascineaza jocul cu cuvinte si
idei din romanul sau haiducesc. Asa cum imaginea sa creatoare poate
sa-l faca pe Florea haiducul sa savârseasca incredibile ispravi
vitejesti, tot asa reuseste pe computer monstrii pe care îi omoara cu
nemiluita si care trebuie sa faca tot cs le comanda el.
idei din romanul sau haiducesc. Asa cum imaginea sa creatoare poate
sa-l faca pe Florea haiducul sa savârseasca incredibile ispravi
vitejesti, tot asa reuseste pe computer monstrii pe care îi omoara cu
nemiluita si care trebuie sa faca tot cs le comanda el.
Când se plictiseste de computer, iese cu caietul în buzunar si o vede pe
trotuar „pe Ana cu caprele ei”. Pentru ca nu-l baga în seama,abia acum
regreta ca în romanul sau n-a pedepsit-o mai rau.
trotuar „pe Ana cu caprele ei”. Pentru ca nu-l baga în seama,abia acum
regreta ca în romanul sau n-a pedepsit-o mai rau.
Aluneca pe role, îsi ia o înghetata… „fara sa banuiasca, ca la
rândul lui, el nu traieste în realitate, ca si el este un personaj
ireal”.
rândul lui, el nu traieste în realitate, ca si el este un personaj
ireal”.
~secventa a-III-a~
În a-III-a secventa narativa se relateaza atât la persoana a-III-a,
cât si la persoana I, naratorul devenind si personaj.
cât si la persoana I, naratorul devenind si personaj.
Intâmplarile sunt plsate tot în epoca moderna când Dl. Forescu, la el acasa scrie [ovestea pe computer,pe care o va duce la editura .
Sfârsitul naratiuni este foarte interesant, din telegrama pe care o
aduce postarita, descoperind numele celui care este narator, dar si
personaj în calitate de scriior al povestirii.
aduce postarita, descoperind numele celui care este narator, dar si
personaj în calitate de scriior al povestirii.
Lumea creata de autor, fiind o lume fictiva, o lume care da frâu liber
imaginatiei, avem posibilitatea, in finalul acestui text literar sa ne
imaginam alte întâmplari ireale, palpitante fascinante, care pot
continua la fel: „fara ca Dl. Florescu sa banuiasca ca nici el nu
traieste în realitate, si ca autorul acestei opere literare este
Mircea Cartarescu.
imaginatiei, avem posibilitatea, in finalul acestui text literar sa ne
imaginam alte întâmplari ireale, palpitante fascinante, care pot
continua la fel: „fara ca Dl. Florescu sa banuiasca ca nici el nu
traieste în realitate, si ca autorul acestei opere literare este
Mircea Cartarescu.
Al doilea plan narativ prezintă viaţa lui
Florin, un băiat de 13 ani care este naratorul aventurilor lui Florea.Florin
citeşte satisfăcut ultimul episod al romanului său haiducesc. El este
entuziasmat că a reuşit să imagineze aventuri palpitante şi personaje verosimile
(credibile), ca un adevărat scriitor
Este dornic să le citească prietenilor ultimele
pagini, convins că le va plăcea: („
Chestia asta o să le
placă, la pariu, şi lui George Mare şi lui Ovidiu
..." Considerându-şi romanul superior tentativelor literare ale altor colegi, îşi exprimă dispreţul faţă de aceştia, gândind cu superioritate: „
Vreo doi se apucaseră şi ei de un SF, dar nu ieşise nimic. Idioţii îi vopsiseră pe extratereştri în toate culorile, le făcuseră coarne şi antene, dar mai mult nu-i dusese mintea.
"Băiatul se aşază la calculator şi joacă „Duke”, punându-şi problema dacă eroul care omoară monştrii la comanda jucătorului ştie că acela este numai un joc:
„Se-ntreba uneori dacă Duke, eroul, sau monştrii ştiau că nu sunt adevăraţi, că totul e doar un joc, în care ei trebuie să facă tot ce lecomandă copilul care se joacă
."După ce se plictiseşte, Florin îşi ia rolele şi, cu caietul în buzunar, iese pe stradă cu gând să-şi întâlnească prietenii. Încearcă să atragă atenţia colegei sale Ana şi a prietenelor ei printr-o figură, dar nu reuşeşte Drept represalii, îşi imaginează cum o va pedepsi pe Aniţa, imaginea Anei în romanul haiducesc. Luând o îngheţată, băiatul alunecă uşor cu rolele prin faţa vitrinelor.
Chestia asta o să le
placă, la pariu, şi lui George Mare şi lui Ovidiu
..." Considerându-şi romanul superior tentativelor literare ale altor colegi, îşi exprimă dispreţul faţă de aceştia, gândind cu superioritate: „
Vreo doi se apucaseră şi ei de un SF, dar nu ieşise nimic. Idioţii îi vopsiseră pe extratereştri în toate culorile, le făcuseră coarne şi antene, dar mai mult nu-i dusese mintea.
"Băiatul se aşază la calculator şi joacă „Duke”, punându-şi problema dacă eroul care omoară monştrii la comanda jucătorului ştie că acela este numai un joc:
„Se-ntreba uneori dacă Duke, eroul, sau monştrii ştiau că nu sunt adevăraţi, că totul e doar un joc, în care ei trebuie să facă tot ce lecomandă copilul care se joacă
."După ce se plictiseşte, Florin îşi ia rolele şi, cu caietul în buzunar, iese pe stradă cu gând să-şi întâlnească prietenii. Încearcă să atragă atenţia colegei sale Ana şi a prietenelor ei printr-o figură, dar nu reuşeşte Drept represalii, îşi imaginează cum o va pedepsi pe Aniţa, imaginea Anei în romanul haiducesc. Luând o îngheţată, băiatul alunecă uşor cu rolele prin faţa vitrinelor.
Caracterizarea lui Florin
Personajul principal al celei de-a doua
secvenţe a textului, care ar putea fi intitulată „Florin şi gaşca lui"
este Florin, un copil de 13 ani cu talent literar şi imaginaţie debordantă.Trăsăturile
acestui personaj se desprind predominant prin
caracterizare indirectă
, din atitudinine şi faptele sale, precum şi din modul în care vorbeşte.Ca orice creator, Florin îşi admiră opera („
caracterizare indirectă
, din atitudinine şi faptele sale, precum şi din modul în care vorbeşte.Ca orice creator, Florin îşi admiră opera („
Marfă
!") şi ştie să speculeze gustul publicului(„
Chestia asta o să le placă, la pariu, şi lui George Mare şi lui Ovidiu
..."). Considerându-şi romanul superior tentativelor literare ale altor colegi, îşi exprimă dispreţul faţă de aceştia, gândind cu superioritate: „
Vreo doi se apucaseră şi ei de un SF, dar nu ieşise nimic. Idioţii îi vopsiseră pe extratereştri în toate culorile, le făcuseră coarne şi antene, dar mai mult nu-i dusese mintea."
Fire imaginativă, Florin este atras de realitatea virtuală oferită de un joc pe calculator („Duke"), cu monştri. Cu mintea lui iscoditoare, Florin îşi pune întrebări legate de puterea demiurgică a creatorului: „
Se-ntreba uneori dacă Duke, eroul, sau monştrii ştiau că nu sunt adevăraţi, că totul e doar un joc, în care ei trebuie să facă tot ce le comandă copilul care se joacă.
Florin are trăsăturile vârstei: se plictiseşte repede, caută alt joc, real („
când se plictisi îşi puse rolele",
îi place să fie în centrul atenţiei (văzând un grup de fete, „
băiatul îşi luă vânt, încercă fluturele , se simte frustrat dacă nu i se acordă atenţie şi are planuri de răzbunare („
Lasă, Ano, că te aranjez eu..."
Trăsăturile lui de caracter se dezvăluie indirect prin relatia cu celelalte personaje.
.Florin având o fire neviolentă, răzbunarea se va realiza tot în planul ficţiunii, unde haiducul Florea, curajos şi sigur pe sine, face tot ce nu îndrăzneşte să facă copilul. Florin regretă acum că a cruţat viaţa personajului Aniţa, care o simbolizează pe fosta sa prietenă, Ana, care l-a părăsit pentru un băiat din a opta, poreclit Călăul „
fiindcă dădea la picioare la fotbal "
.Autenticitatea personajului se realizează prin elemente lexicale de argou, specifice exprimării copiilor: „
marfă
", „
gaşcă
", „
haios
", „
la pariu
".Florin este purtătorul unui mesaj subtil al scriitorului Florescu, personajul din a treia secvenţăa textului, că personajul este o construcţie imaginară şi nu există decât în lumea ficţiunii: „
el nutrăieşte în realitate, şi el e doar un personaj în povestirea mea..."
!") şi ştie să speculeze gustul publicului(„
Chestia asta o să le placă, la pariu, şi lui George Mare şi lui Ovidiu
..."). Considerându-şi romanul superior tentativelor literare ale altor colegi, îşi exprimă dispreţul faţă de aceştia, gândind cu superioritate: „
Vreo doi se apucaseră şi ei de un SF, dar nu ieşise nimic. Idioţii îi vopsiseră pe extratereştri în toate culorile, le făcuseră coarne şi antene, dar mai mult nu-i dusese mintea."
Fire imaginativă, Florin este atras de realitatea virtuală oferită de un joc pe calculator („Duke"), cu monştri. Cu mintea lui iscoditoare, Florin îşi pune întrebări legate de puterea demiurgică a creatorului: „
Se-ntreba uneori dacă Duke, eroul, sau monştrii ştiau că nu sunt adevăraţi, că totul e doar un joc, în care ei trebuie să facă tot ce le comandă copilul care se joacă.
Florin are trăsăturile vârstei: se plictiseşte repede, caută alt joc, real („
când se plictisi îşi puse rolele",
îi place să fie în centrul atenţiei (văzând un grup de fete, „
băiatul îşi luă vânt, încercă fluturele , se simte frustrat dacă nu i se acordă atenţie şi are planuri de răzbunare („
Lasă, Ano, că te aranjez eu..."
Trăsăturile lui de caracter se dezvăluie indirect prin relatia cu celelalte personaje.
.Florin având o fire neviolentă, răzbunarea se va realiza tot în planul ficţiunii, unde haiducul Florea, curajos şi sigur pe sine, face tot ce nu îndrăzneşte să facă copilul. Florin regretă acum că a cruţat viaţa personajului Aniţa, care o simbolizează pe fosta sa prietenă, Ana, care l-a părăsit pentru un băiat din a opta, poreclit Călăul „
fiindcă dădea la picioare la fotbal "
.Autenticitatea personajului se realizează prin elemente lexicale de argou, specifice exprimării copiilor: „
marfă
", „
gaşcă
", „
haios
", „
la pariu
".Florin este purtătorul unui mesaj subtil al scriitorului Florescu, personajul din a treia secvenţăa textului, că personajul este o construcţie imaginară şi nu există decât în lumea ficţiunii: „
el nutrăieşte în realitate, şi el e doar un personaj în povestirea mea..."
Personajul este realizat atat de bine de imaginatia unui scriitor de valoare ca Mircea Cartarescu care evidentiaza preocuparile adolescentilor din ziua de azi,aspiratia tinerei generatii spre afirmare.